Recensie – Avondrood

Nathan Landrieu groeit vanaf zijn twaalfde levensjaar op in een bordeel in Parijs, in de woelige jaren van de Franse Revolutie. Madame Rosella, de vrouw des huizes, leert hem de kneepjes van het vak en vormt hem tot een onweerstaanbare verleider. Later past Nathan dit talent toe om rijke vrouwen van adel in te palmen. Zo vergaat hij belangrijke informatie, die hij gebruikt om beide partijen van de Franse Revolutie te helpen: de revolutionairen én de adel. Maar dan gebeurt er iets wat Nathan nooit voor mogelijk had gehouden: hij wordt verliefd.
Een intense en sensuele roman, die zich afspeelt tegen een historische achtergrond.

Ik las eerder al De laatste Dans en Vruchteloos van Bes Ceyssens. Beide totaal verschillende boeken maar prachtig. En nu is daar dus haar nieuwste boek Avondrood ik ben benieuwd of Bes mij met dit boek net zo weet te raken als met haar vorige boeken.

Ik begin zoals altijd met de cover. De cover van Avondrood vind ik echt te gek vooral hoe het masker doorloopt in de achtergrond van de cover. Daarnaast vind ik de titel ook weer mooi bij de cover passen een pluspunt dus!

Dan gaan we naar het verhaal zelf. Laat ik maar gelijk beginnen dat Bes Ceyssens mij weer totaal heeft weten te verrassen. Elk boek dat ze schrijft heeft een totaal andere feeling en haar schrijfstijl is gewoon erg fijn. Het leest lekker vlot weg en Bes weet je ook in dit boek weer echt te raken.

Hoofdpersoon Nathan is echt super mooi neergezet eigenlijk vanaf de allereerste bladzijden van het boek leef je al met deze dan nog jongen mee. Nathan groeit uit naar een man die steeds meer ontwikkeld en een eigen identiteit krijgt. Nathan heeft niet het makkelijkste leven maar een bijzondere vrouw weet dat langzaam aan te veranderen.

Het boek zit vol van de spanning en je vraagt je regelmatig af wat is goed en wat is kwaad of wie is goed en wie is slecht. Wie kan Nathan vertrouwen en wie kan Nathan niet vertrouwen.

Bes Ceyssens wist me zo mee te slepen in Avondrood dat ik er die nacht zelfs over droomde! Het boek krijgt dan ook een welverdiende 9 van me.

Score: 4,5/5

Geschreven door
Melanie van www.bookstamel.com

Recensie – Je hebt één nieuwe volger

Vlogger Sterre vertrekt samen met drie andere influencers naar Turkije voor een promoreis. Althans, dat denken ze. Want tijdens hun verblijf in het Turkse dorpje Oba ontdekken ze gaandeweg dat er iets niet in de haak is. Buiten en binnen loopt iemand rond die hen in de gaten houdt, die elke beweging filmt en die dichterbij is dan ze vermoeden. Sterre wil maar één ding: naar huis. Maar dat gaat zomaar niet. Niemand is veilig, tot aan de laatste seconde.

Chinouk Thijssen verovert het hart van vele jongeren met haar spannende jeugdthrillers. Ze zijn toegankelijk, spannend en weten vanwege het hoge tempo de aandacht er constant bij te houden. Onlangs verscheen er een nieuw boek van haar hand: Je hebt één nieuwe volger, welke ik een aantal maanden geleden heb mogen proeflezen. Natuurlijk was ik heel nieuwsgierig naar de eindversie, vooral omdat het einde anders bleek te zijn!

Vlogger Sterre mag voor het eerst op persreis! Samen met drie andere influencers vertrekt ze naar Turkije. Superspannend vindt ze het, want vliegen is nou niet bepaald haar hobby. Tijdens hun reis ontdekken ze dat er iets niet helemaal pluis is. Iemand lijkt hen te filmen en het is helemaal niet zoals ze hadden verwacht. Sterre wil eigenlijk naar huis… maar dat kan niet…

Vanaf de allereerste pagina neemt Chinouk Thijssen je mee op reis. Of het nu gaat over vreemde terugkerende getallen of mensen die niet zijn wie ze zeggen te zijn: het is allemaal een groot mysterie. Een vlot mysterie, want er is maar weinig pauze om adem te halen.

Hoewel ik het een heerlijk boek vond en het perfect geschikt is voor jongeren die op zoek zijn naar een niet te dik maar toch heel spannend verhaal, had het voor mij dikker mogen zijn. Ik had graag net wat meer verdieping willen zien, waardoor de motieven van iedereen duidelijker zouden worden. Dat meer personages verdacht konden zijn. Ik wilde meer beleven in Turkije: de zon voelen, het dorpje verkennen, de cultuur proeven… Toch is het ook niet zo dat ik dingen miste. Zoals ik al aangaf: Je hebt één nieuwe volger is perfect voor een grote doelgroep op de middelbare school.

Het einde paste wat mij betreft goed, al kwam het wel vrij snel en onverwachts. Dat onverwachte is een plus, want vanaf pagina 1 weten wie de dader is, vind ik helemaal niet leuk.

Je hebt één nieuwe volger is een fijn boek. Lekker spannend, maar niet te eng. Het kaart heel actuele thema’s aan door gebruik te maken van influencers, maar vervalt daarmee niet in de clichés dat alle vloggers graatmagere modellen zijn. Alle personages hebben iets van een achtergrond, zij het dat ze niet heel uitgebreid worden behandeld. Voor de doelgroep is dit fijn: zij hebben behoefte aan boeken in een hoog tempo.

Heel simpel: Je hebt één nieuwe volger is een aanrader voor alle jeugdthriller fans. Ik weet zeker dat jongeren dit boek met gretigheid zullen verslinden.

 

Score: 4/5

Geschreven door
Emmy van www.zonenmaan.net

Recensie – Vruchteloos

2090. De aarde is overbevolkt en de overheid bedenkt een plan om de planeet te redden: een deel van de bevolking moet onvruchtbaar worden gemaakt, zodat de overbevolking een halt wordt toegeroepen. Maar door een fout worden bijna alle mensen op aarde onvruchtbaar en al snel ontstaat er een onderbevolking.
Tachtig jaar later worden alle jongeren op hun zestiende getest om te kijken of ze vruchtbaar zijn. De enkelingen met een positieve testuitslag worden naar de zogenaamde Centra gestuurd, waar ze gekoppeld worden aan een partner en worden verplicht te zorgen voor nakomelingen om de aarde een nieuwe toekomst te geven. Deze bijzondere jongeren, de Kinderen van de Toekomst, hebben geen andere keuze. Wanneer Ava zestien wordt en de test ondergaat, staat haar leven volledig op zijn kop en raakt ze verwikkeld in een machtsstrijd waarin niets is wat het lijkt…

 Bes Ceyssens schreef eerder De Laatste Dans, haar debuut dat ook verscheen bij Clavis. Met Vruchteloos verkent ze een nieuw genre, namelijk dystopisch/science-fiction en ook dat gaat haar absoluut goed af!

 De setting van het boek voelt onecht en tegelijkertijd eng realistisch aan. Iedereen weet dat het niet zo goed gaat met de planeet en dat de grootste boosdoener zonder twijfel de mens is. Ceyssens speelt met het idee van een mogelijke toekomst van de aarde. Dit wil niet zeggen dat wat zij beschrijft het lot is dat ons te wachten staat, maar het is bijzonder boeiend om stil te staan bij een mogelijke wending voor onze thuisplaneet. Op dit moment lijkt deze schets misschien onrealistisch, maar de auteur heeft verschillende elementen in het verhaal gebruikt die er toch voor zorgen dat je merkt doe snel deze scenario’s werkelijkheid zouden kunnen worden.

De personages dragen hier zeker aan bij. Hoofdpersoon Ava is een goede gids die de lezer vanaf het begin van het verhaal meeneemt in haar bijzondere wereld. Ze groeit op in een gezin waarvan beide ouders vruchtbaar zijn, waardoor ze allebei zeer goed weten hoe het er in de Centra aan toegaat. Dat maakt ook dat ze koste wat het kost willen voorkomen dan hun kinderen hetzelfde lot te wachten staat. Ava wordt op die manier al haar leven lang overtuigd van de snode plannen van de overheid en is net als haar ouders tegen het gebruik van de Centra. Lang niet alle personages in het boek delen deze gedachtegang. De propaganda van de overheid is enorm en Kinderen van de Toekomst worden door hen afgeschilderd als de bevoordeelden. Het is boeiend om te zien hoe Ceyssens speelt met de  macht van media, reclame en opvoeding. Mensen worden zo sterk gevormd door de omgeving waarin ze opgroeien, maar zijn tevens enorm vatbaar voor de boodschappen die worden verkondigd  door machtsorganen rondom hen en nemen vaak zonder zelf kritisch na te denken informatie aan.

Naast het sterke hoofdpersonage en de boeiende thema’s zorgt de auteur ook voor voldoende actie en spanning doorheen het verhaal. Sommige gebeurtenissen zie je als lezer natuurlijk wel aankomen, maar daarnaast zitten er een aantal heel sterke wendingen en gebeurtenissen in die je als lezer niet verwacht en die het verhaal een enorme snelheid meegeven. Tel daarbij de vlotte schrijfstijl op en je krijgt een boek dat je amper kan wegleggen.

Bes Ceyssens stapte met Vruchtelooseen nieuw genre binnen en heeft aangetoond dat ze ook dit futuristische gegeven perfect weet te vatten in een boek. Voor de liefhebbers van Als de nacht eindigt, The Darkest Minds en andere dystopische verhalen is dit een absolute mustread! Ceyssens heeft me zeer aangenaam verrast.

Geschreven door Valerie van Valeries Boekenwereld.

Recensie – Wat je zegt zie je zelf

Ellendig, zo voelt de zeventienjarige Marscha zich als ze voor een vakantie van drie weken met haar ouders en broertje op camping Le Tournesol aankomt. Haar eetstoornis reist namelijk gewoon met haar mee. Hoewel ze dolgraag het normale leven wil oppakken, blijkt dat makkelijker gezegd dan gedaan. De hele dag door wordt ze geconfronteerd met haar angsten en onzekerheden. Al snel leert Marscha de vrolijke, aantrekkelijke Ruben kennen, die op de camping werkt. Hij lijkt alles te zijn wat zij niet is. Maar ook Ruben blijkt zo zijn problemen te hebben. Brengt dit hen dichter bij elkaar of maakt het alles juist nog moeilijker?

Marscha heeft een eetstoornis. En deze eetstoornis beïnvloedt haar hele leven. Na opname in een kliniek, is het voor Marscha tijd om stapjes vooruit te gaan maken. Haar ouders en arts besluiten dat een vakantie een goed idee zou kunnen zijn. Op een ver vakantie adres is er niemand die Marscha kent. De eetstoornis reist echter wel met Marscha mee en maakt dat ze zich niet op haar gemak voelt.

Dan ontmoet ze Ruben. Een leuke jongen die op de camping werkt waar ze verblijven. Het lijkt er op dat hij Marscha net zo ziet zitten als zij hem. Maar kan zij zichzelf wel zijn? Durft Marscha het aan om haar angsten en onzekerheden onder ogen te zien en lukt het haar om de eetstoornis de baas te blijven?

Ook Ruben lijkt het niet makkelijk te hebben en dit zorgt hier en daar voor onbegrip tussen hen beiden. Vinden zij elkaar leuk genoeg om open naar elkaar te durven zijn? Of zijn hun eigen problemen te groot en staan ze in de weg?

Wat je zegt zie je zelf begint met een proloog waarin Marscha is opgenomen in een kliniek voor mensen met een eetstoornis. Hierin krijgen we meteen een uniek kijkje in een omgeving die niet voor een ieder zichtbaar is. Na de proloog wordt het verhaal vervolgd met Mascha en haar familie die op vakantie gaan richting Frankrijk.

Je zou je af kunnen vragen waarom er niet meer focus ligt op de periode in de kliniek, maar zodra je verder leest, begrijp je meteen dat de focus ligt op het leven met een eetstoornis in het dagelijks leven en wat dit voor Marscha betekent. Daarnaast word je in het verhaal niet teleurgesteld, omdat Mascha met regelmaat stukjes vertelt over haar verleden, wat meteen een mooie verdieping geeft.

Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit Marscha en Ruben, en ik ben ontzettend blij dat Jacodine er voor heeft gekozen om vanuit twee perspectieven te schrijven. Op deze manier krijg je verdieping in het verhaal en beide personages. En daarnaast zie je hoe beiden worstelen met hun eigen problemen, maar ook hoe ze tegen die van de ander aankijken.

De manier van schrijven van Jacodine is zo ontzettend fijn en prettig. Het verhaal leest vlot en Jacodine kan omgeving en gebeurtenissen prachtig beschrijven. Hierdoor leeft het verhaal. Haar schrijfstijl zorgde er voor dat het verhaal, ondanks dit heftige onderwerp, liefdevol en hartverwarmend aanvoelde.

Heel duidelijk is de ervaring van Jacodine te lezen op het gebied van jongeren met een eetstoornis. Het verhaal komt levensecht over en raakt je op sommige momenten ontzettend. Ik ben mijzelf hierdoor veel meer bewust geworden over wat een eetstoornis met iemand kan doen en hoe de omgeving hier vaak mee omgaat. Het heeft mij enorm geraakt.

Of het allemaal goed komt op het einde? Dat is iets dat je zelf zult moeten gaan ontdekken. Ik kan je in ieder geval vertellen dat dit boek absoluut de moeite van het lezen waard is!

 

Personages

Al vanaf de eerste pagina’s hield ik van Marscha. Ik kan niet helemaal goed uitleggen waarom, maar dit heeft absoluut te maken met de ervaringen van Jacodine zelf, die zij heeft weten te verwerken in dit verhaal. Ze heeft zich zo ontzettend ingeleefd in haar personage, en dit is echt leesbaar en voelbaar in alle letters en woorden. In dit verhaal lees je over Marscha en haar eetstoornis. Je voelt en leeft met haar mee doordat je in haar hoofd kruipt. Je ziet welke stappen zij vooruit zet, en welke gebeurtenissen haar weer achteruit doen stappen. In het gehele verhaal is de ontwikkeling van Marscha te zien en dit vond ik zo ontzettend bijzonder en daarnaast zo goed uitgewerkt, dat ik continu het gevoel had dat ik naast haar stond. Dat ik naast haar stond en juichte bij alle positieve stappen vooruit. Als ze haar eigen grenzen opzocht en er voor ging. Maar ook een traantje wegpinkte als ik haar frustratie las en voelde. Alleen al vanwege deze prachtige beschrijvingen en de gevoelens die Jacodine je laat ervaren, zou ik dit boek al aanraden.

Ook Ruben vond ik een onwijs leuk personage. Hij is heel energiek en vrolijk, maar heeft in zijn eigen leven ook zo zijn eigen problemen. Ik vond het heel fijn dat Jacodine Ruben heeft toegevoegd aan het verhaal. Niet alleen haalt het de intensieve focus weg van de eetstoornis (het breekt het verhaal), maar het laat ook echt zien hoe het er in het dagelijks leven aan toe gaat.
Vanaf het moment dat ze elkaar ontmoeten, verandert er iets bij beiden. En dat was zo mooi om te zien. Het is daardoor niet alleen een verhaal over een belangrijk onderwerp, maar het laat ook het gewone leven zien van verliefde jongeren.

Ook heeft Jacodine gedacht aan de uitwerking van de familie van Marscha. Ik vond het zelf heel fijn om te lezen hoe haar ouders de eetstoornis ervaren en hoe zij hiermee omgaan binnen het gezin.

Alle personages maken een prachtige ontwikkeling door in dit verhaal en die had ik voor geen goud willen missen!

 

Conclusie

Wat je zegt zie je zelf is behalve een young adult verhaal met een boodschap, ook een boek dat een taboe doorbreekt. Een liefdevol verhaal, dat je tussen de regels door informatie geeft. Maar bovenal een hartverwarmend verhaal over ontwikkeling, vriendschap, liefde, leven en heel veel hoop.

Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat dit boek mij zo zou gaan raken. Maar dat deed het echt. Het is absoluut een verhaal dat heerlijk weg leest en wat mij betreft ook echt een heel belangrijk verhaal. Ik weet zeker dat mensen die moeten leven met een eetstoornis, ontzettend veel herkenning in dit verhaal zullen vinden.

Je zou een hoop drama verwachten misschien, maar het is zo liefdevol en ook vol humor. Voor mij was dit verhaal op alle punten compleet. En dat is de reden dat het van mij vijf sterren krijgt!

Geschreven door Priscilla van Bookaddictnl.

Recensie – En toen kwam Timothy

En toen kwam Timothy is het onrechtstreekse vervolg op het boek Jordi. We volgen hetzelfde hoofdpersonage, maar je kan het boek perfect lezen als losstaand deel omdat er vaak wordt verwezen naar gebeurtenissen uit boek één, maar ze ook voldoende worden toegelicht. De lezer volgt opnieuw de veertienjarige Jordi, die in de knoop ligt met zichzelf. Hij zoekt naar wie hij is in het leven, op school en in de muziek. Wanneer hij een belangrijke rol krijgt in een muzikale rel en enkele intriges, besluiten zijn ouders daarbovenop de bijzondere Timothy in huis te halen. Timothy is even oud als Jordi en heeft in zijn leven al heel wat tegenslagen gekend. Het doet Jordi goed zijn aandacht te kunnen richten op iemand anders, maar toch blijft hij zoeken naar zijn eigen weg. Kan hij die vinden in een wereld waar alles al opgelegd lijkt te zijn?

Hoewel de titel van het boek doet vermoeden dat het verhaal zich situeert rond het personage Timothy is dat heel lang niet het geval. De lezer volgt voornamelijk Jordi, die zijn muzikale talent ten volle probeert te benutten, maar daardoor slachtoffer wordt in een strijd rond plagiaat. Brooijmans geeft de lezer een duidelijke kijk in het hoofd van Jordi: gevoelens en gedachten worden uitvoerig beschreven en krijgen veel aandacht, wat van Jordi meer maakt dan een vlak karakter op papier. Hij heeft heel veel diepgang, maar lijkt daardoor wel ouder dan de slechts veertien jaar die hem wordt toegeschreven.

Desondanks is het boeiend om zoveel informatie te krijgen over wat er in zijn hoofd gebeurt. Het maakt dat de lezer volledig in Jordi opgaat en zijn problemen en moeilijkheden perfect kan begrijpen. Ik ben ontzettend blij met een boek van eigen bodem dat een aantal belangrijke thematieken durft aanhalen zoals geaardheid en het zoeken naar je eigen identiteit. Het is belangrijk om jongeren een platform te bieden en ze te laten inzien dat het oké is om met zulke thema’s te worstelen.

Wanneer ook Timothy in beeld komt, verdwijnt de verhaallijn rond de muziek van Jordi snel naar de achtergrond. Dat is een beetje jammer, aangezien het eerste deel van het verhaal daar sterk op is ingespeeld, maar langs de andere kant biedt Timothy een mooie afwisseling van het verhaal en zorgt zijn komst ervoor dat Jordi meer durft nadenken over zijn geaardheid. De thema’s hadden misschien beter in elkaar kunnen overvloeien, maar het vormt amper een struikelblok. De vlotte schrijfstijl van Brooijmans draagt zeker bij aan het feit dat de lezer toch bij het verhaal blijft.

En toen kwam Timothy is een boek dat voor veel jongeren een houvast kan bieden in de moeilijke zoektocht naar een eigen identiteit. Jordi neemt de lezer mee in zijn hoofd en laat op een openlijke manier zien hoe moeilijk het kan zijn je eigen plaatsje te vinden in een wereld waarin anderen alles voor je lijken te bepalen. Knap werk van Brooijmans, die Jordi zo raak weet te vatten op papier met enkel letters ter beschikking.

Geschreven door Valerie van Valeries Boekenwereld.

Recensie – De vijfpuntige ster

De bende is weer samen. Na jaren. De vijf leden hadden geprobeerd om alles te vergeten. Elkaar. Wie ze waren geweest. Wat ze hadden gedaan. Hoe ze het slechtste in elkaar naar boven haalden. Maar de recente moord op een van hen voelt als een aanslag op hen allemaal. En dan is alleen wraak nog een optie. De overgebleven leden van de Vijfpuntige Ster slaan opnieuw de handen in elkaar …

Nell De Smedt bracht in 2020 haar debuut Circe uit, waarbij grote ogen werden getrokken omwille van het spectaculaire verhaal. Nu twee jaar later brengt ze De vijfpuntige ster uit, een boek vol spanning en gruwelijke scènes. Van Clavis kreeg ik De vijfpuntige ster opgestuurd. Wat vond ik ervan?

Vijf jaar geleden schitterde de vijfkoppige bende De vijfpuntige ster: ze hadden hun plaats verdiend in Traho door moorden en konden daardoor clubs uitbaten die hun meer dan genoeg geld in het laatje schoven. Maar toen kwam er een einde aan hun bende en iedereen sloeg hun eigen weg in. Tot er een moord wordt gepleegd op één van hun leden. De moordenaar loopt nog op vrije voeten rond en de bende herenigt zich weer. Maar niets is zoals het eens was…

De vijfpuntige ster is een heel duister, gewelddadig en soms zelfs gruwelijk boek. De Smedt weet door haar schrijfstijl die donkere setting naar haar hand te zetten. Het verhaal wordt verteld door de perspectieven van de leden van de bende, zowel in het heden als in het verleden.

Het verhaal speelt zich af in de duistere plekken van het getto van de stad Traho en geeft een Amerikaanse setting weer. Drugs, maffia, moorden,… Het is een gangsterverhaal op en top. Het getal 5 heeft een duidelijke symbolische waarde: ieder van de personages heeft vijf hoofdstukken waarin het verhaal vanuit zijn/haar perspectief wordt verteld. Het is zeker een verhaal dat niet voor iedereen is weggelegd. Zelfmoordgedachten, moord en expliciete taal komen uitgebreid aan bod in het verhaal.

Het mysterieuze weet De Smedt goed te behouden. Al werden enkele openbaringen al vroeg weergegeven in het verhaal waardoor het geen extra verrassingen teweeg brengt in het plot. Toch bleef er nog een onderliggende spanning aanwezig waardoor je je als lezer afvraagt hoe het afloopt met de personages.

De psychologische ondertoon van het verhaal komt heel sterk naar voren door de personages. De personages hebben elk hun eigen demonen. Al had ik liever bij enkele personages nog wat meer uitwerking gehad. Zo had ik moeite om mij in te leven in de stille Andrew die stapelgek is van de wrede Susanne. Susanne daarentegen was een van de interessantere personages. Zij is het brein van de bende en vertoont nooit emoties. Susanne en de psychopathische, lesbische vrouwengek Laure die ervan houdt om dieren te vermoorden leken qua karaktertrekken dan weer op elkaar. Ik moet toegeven dat vooral Laure en Susanne sterk neergezette personages zijn door hun eerder psychopathische trekken in de verf te zetten.

Het ontbreekt in dit boek niet aan actie en gewelddadige scènes. Al vond ik dat het zeer gemakkelijk lijkt te verlopen om een club over te nemen door te moorden. Het is een vrij diep boek: de personages hebben het allemaal moeilijk en voelen zich allemaal leeg, alleen en zinloos waardoor er wel eens gedacht wordt aan zelfmoord.

Al zijn gangsterverhalen normaal niet mijn cup of tea, de vlotte schrijfstijl en het mysterie wist mijn aandacht er moeiteloos bij te houden. Door de psychologische ondertoon is dit een verhaal waar je wel eens van moet slikken. De vijfpuntige ster is een boek weggelegd voor lezers die wel wat kunnen verdragen in een verhaal.

 

Score: 3/5

Geschreven door
Rani van Book Buddies.

Recensie – Dubbelleven

De zeventienjarige Ivy Maron heeft één grote droom: modeontwerpster worden. Ze zit op de modevakschool en werkt hard aan haar toekomst. Met al dat schoolwerk en haar nieuwe vriend Sander heeft Ivy nog weinig tijd voor haar beste vriendinnen Kim en Marsha. Sander noemt Ivy’s vriendinnen kinderachtig en vindt dat ze afstand moet nemen. Maar Kim en Marsha maken zich zorgen om Ivy. Wat weet ze eigenlijk over Sander? Niet veel, zo blijkt. En wat ze over hem weet, durft Ivy niet met haar vriendinnen te delen …

Zelf was ik al een tijdje een volger van Chinouk Thijssen, daardoor zag ik al meerdere keren haar boeken verschijnen. Dit is dan wel het eerste boek dat ik van haar heb gelezen. Ik ben enorm verrast door de schrijfstijl. Het leest heel makkelijk weg. Ik vindt het ook geweldig hoe de schrijfster een welbekend probleem aan het daglicht brengt door middel van dit boek.

Tijdens het lezen heb ik veel emoties ervaren zoals woede, angst, liefde, wantrouwen en vreugde. Het is een verhaal waar bijna elke tienermeid zich wel in kan vinden.

Het is een leeftijd waarbij wij vrouwen allemaal wel eens een knappere, oudere jongen interessant hebben gevonden. Ook de onzekerheden en worstelingen die je kan ervaren zijn heel herkenbaar waardoor je oprecht het verhaal ervaart en er alleen maar meer erover wil lezen.

Doordat het bijna leest als een thriller vind ik de boodschap goed overkomen. De situatie waarin het hoofdpersonage terecht komt mag niet als prettig worden ervaren. De spanning die het boek meebrengt zorgt voor nog meer nieuwsgierigheid.

Wat ik ook heel mooi vind is dat de schrijfster je echt kennis laat maken met alle personages. Zelfs met de minder aanwezige personages heb je het idee dat je een compleet plaatje kan schetsen. Dit geeft een extra ervaring voor beeldvormers die het als een video in hun hoofd afspelen.

Het boek zit goed in elkaar en dat maakt het een prettige leeservaring. Er zijn geen saaie hoofdstukken waardoor je het boek even weg zou willen leggen. De opbouw in spanning klopt ook helemaal en past goed in het verhaal. De boodschap die de schrijfster heeft is voor mij heel duidelijk geworden en sluit goed aan op deze tijd. Ik kan dan ook alleen maar adviseren om jonge meiden dit boek te laten lezen. Zelf zal ik beginnen met de cliënten bij mij op het werk! Dit is een doelgroep die enorm vatbaar hiervoor is maar ik heb nog niet eerder een geschikt boek gevonden die ook op het niveau van de jongeren aansluit.

Mijn eerst volgende boek van deze schrijfster is al besteld. Ik kijk er naar uit nog veel meer van haar te mogen lezen. Het was oprecht een prettige ervaring.

 

Geschreven door Linsey van Boeken Beauty.

Recensie – Als de nacht eindigt

Lya Marlow heeft nog nooit de zon gezien. Sinds een verwoestende zonnevlam de helft van de bevolking wegvaagde, gaat niemand overdag nog naar buiten. Gevangen in haar eigen huis kijkt ze toe hoe haar sterke vader langzaam wegkwijnt door een ongeneeslijke ziekte, terwijl haar moeder druk bezig is met het plannen van de toekomst van haar enige dochter. Lya voelt dat ze móét ontsnappen, al is het maar voor één dag. Een dystopisch debuut. Donker, maar met een sprankeltje hoop, glinsterend als de zonsopgang.

Lya woont al heel haar leven in een kelder. Enkel ’s nachts kan ze naar buiten komen, want overdag zijn de zonnestralen dodelijk geworden door een allesverwoestende zonnevlam. Haar vader, waarmee ze altijd een goede band had, heeft een mysterieuze ziekte en haar moeder wil beginnen met het plannen van het huwelijk van Lya. Zij wil ontsnappen van deze situatie, al is het maar enkele uren, en trekt er met haar twee vriendinnen op uit.
Daar wachten haar onverwachte avonturen …

Laura Diane heeft in Als de nacht eindigt een originele dystopische wereld gecreëerd! Er komen wat elementen in terug die je ook in bijvoorbeeld De hongerspelen of in Divergent kan terugvinden, maar Laura mixt ze tot een mooi nieuw geheel.

De schrijfstijl van Laura Diane is erg vlot en mooi. Het boek leest erg gemakkelijk weg en dat maakt dat ik me helemaal ontspannen voelde terwijl ik las. In het eerste deel van dit boek wordt er vooral gewerkt aan de opbouw van de wereld, dus echt spannend is het dan nog niet. Pas in de tweede helft komt de spanning op gang door een toffe plottwist (die je overigens al een beetje kan afleiden van de titel van het boek). Daarnaast zijn er heel wat mooie zinnen te lezen: hou je quote-boekje al maar klaar, want er zijn veel zinnen uit dit boek dat je daarin kan opschrijven!

Helemaal aan het einde van het boek, op de laatste pagina gebeurt er nog iets heel spannends, waardoor je als lezer weet dat dit nog maar het eerste deel was … Ik kijk alvast uit naar het volgende boek! Intussen heeft Laura bevestigd dat het een duologie wordt (dus een serie met twee boeken) en dat de titel Als morgen begint zal zijn! We moeten wel nog wachten tot het voorjaar van 2021.

Ik concludeer dat Als de nacht eindigt een erg veelbelovend begin is van een nieuwe YA-duologie. Ik heb het met plezier en in één ruk uitgelezen!

 

Geschreven door Samantha van Samantha’s Boekenhoekje.

Recensie – Nomade

Aristid is een nomadejongen: hij leeft in de woestijn onder de brandende zon en tussen het zand. Wanneer hij de bijzondere Anxil ontmoet, verandert zijn leven volledig. Zij is rijk, dat ziet Aristid duidelijk aan haar wagen in de karavaan. Maar ze heeft een geheim en hij kan haar helpen. Samen met deze Dame ontdekt hij bijzondere plaatsen. Zij, op haar beurt, geniet van de vindingrijkheid en toewijding van de speciale nomadejongen. Voor haar telt maar één ding: haar doel realiseren en ze schrikt er niet voor terug alles en iedereen in te zetten om dat doel te bereiken. Ook Aristid ontsnapt niet aan de gevaren van een gevaarlijke samenspanning…

Van Guido Eekhaut verscheen bij uitgeverij Clavis eerder Enigma, een verhaal dat zich afspeelt op een maan van de planeet Saturnus. Met Nomade neemt hij zijn lezers opnieuw mee op tijdreis, naar een verre toekomst die desondanks zo realistisch aanvoelt.

Enigma was een verfrissend YA-boek, in die zin dat het een sciencefictionverhaal is dat anders durft te zijn dan andere. En Nomade is dit des te meer.

We maken in dit boek kennis met Aristid, die leeft als nomade in de woestijn en zijn manier van leven daar helemaal heeft aan moeten aanpassen. Op die manier lijk je je als lezer even in het verleden te bevinden in plaats van de toekomst, voornamelijk door de primitieve ideeën en opvattingen van het volk, maar net hierdoor wint Nomade aan geloofwaardigheid. Wanneer Aristid Dame Anxil ontmoet en ze samen op pad gaan, besef je opeens dat je je in een verre toekomst bevindt, maar verandert het gevoel van realisme en herkenbaarheid niet.

Net als Aristid weet je niets over de geheimzinnige Dame, die duidelijk met een missie op pad is. Naar waar? Waarom? Daar kan je samen met het hoofdpersonage enkel naar raden. Deze en tal van andere vragen spoken door je hoofd waardoor je absoluut verder wil lezen en de waarheid wil achterhalen, al blijkt die vele malen ingewikkelder dan gedacht. Ook de plottwist die Eekhaut integreert naarmate het verhaal het einde nadert, zorgt voor een extra laagje spanning, waardoor je als lezer met moeite afscheid neemt van Aristid en Anxil.

Nomade is een zeer sterk boek dat de lezer een kijk geeft op een mogelijke, verre toekomst die toch enorm realistisch aanvoelt. Vanaf de allereerste bladzijden neemt Aristid je mee op pad en creëer je een connectie met het hoofdpersonage die je het hele boek lang niet meer kwijtraakt. Dit fantastische boek vraagt om een vervolg dat er hopelijk snel zal zijn!

Geschreven door Valerie van Valeries Boekenwereld.

Recensie – Nashville

Svenja is net verhuisd naar Tübingen om haar studie aan de universiteit aan te vatten. Ze gaat voor het eerst alleen wonen en vindt het spannend om het studentenleven te ontdekken. Wanneer ze op haar kamertje aankomt, vindt ze in de keukenkast iets bijzonder. Een jongen. Hij staat op zijn handen en kijkt haar aan, maar zegt niets. Al snel raakt Svenja gehecht aan de jongen, die ze Nashville noemt. Hij praat niet en het enige wat ze van hem weet is wat er op zijn T-shirt staat: Nashville. Svenja besluit voor de jongen te zorgen, maar al snel vraagt ze zich af wat zijn verhaal is. Waarom praat hij niet? Waarom verdwijnt hij ’s nachts om tegen de ochtend aan terug te keren? En waarom verzamelt hij messen onder haar bed? Wanneer er een dode vrouw wordt teruggevonden, vreest Svenja het ergste…

Nashville is een enorm boek dat maar liefst 534 bladzijden telt en daardoor sommige lezers misschien afschrikt, maar dat is volledig onterecht. Antonia Michaelis heeft een heel beeldende schrijfstijl die redelijk literair aanvoelt, maar er toch voor zorgt dat het verhaal voor het oog van de lezer tot leven komt. De kleine Nashville en Svenja zijn boeiende personages en zorgen ervoor dat het boek van begin tot einde nooit verveelt. Hoewel het een sterk verhaal is, ben ik ervan overtuigd dat het boek voor een beginnend YA-lezer te moeilijk kan zijn, mede door de prachtige stijl van de auteur. Ze heeft een pittige, literaire pen die af en toe zorgt voor lange, maar prachtige zinnen waar je als lezer ook van kan genieten. Het gaat dus niet enkel om het verhaal en de inhoud van het boek, maar ook om hoe Michaelis dit alles weet te vangen op papier.

Maar ook de inhoud is zonder twijfel de moeite waard. In het begin kruipt de lezer al snel in het hoofd van Svenja en kijkt hij met argwaan naar Nashville. Naarmate Svenja meer en meer naar Nashville toegroeit, sluit ook de lezer hem in het hart. Alle andere personages die de revue passeren, zijn zonder twijfel bijzonder te noemen of opvallend, maar dragen elk hun steentje bij aan het totaalplaatje. Het zijn geen standaardjongeren, in die zin dat ze elk hun bijzondere karaktereigenschappen en gewoontes hebben, maar toch voelen ze lang niet zo vreemd aan voor de lezer. Dat maakt van Nashville een bijzonder boek.

Elke lezer die houdt van een uitdaging of een YA-boek met net dat tikkeltje meer, zal zijn hart kunnen ophalen met Nashville. Een verhaal dat met meerdere lagen, diepere betekenissen en vooral een prachtige schrijfstijl, zal zorgen voor heel wat uren leesplezier.

Geschreven door Valerie van Valeries Boekenwereld.